Regulamin Organizacyjny
Załącznik nr 1
do Uchwały nr 9/24
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 6 czerwca 2024 r.
Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną, strukturę organizacyjną, zakres zadań szczegółowych i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” z siedzibą w Ryjewie, zwanego dalej Domem.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Regulaminie - rozumie się przez to niniejszy Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” z siedzibą w Ryjewie;
- Domu - należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”;
- Mieszkańcu - należy przez to rozumieć mieszkańca Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”;
- Pracowniku i pracowniku pierwszego kontaktu - należy przez to rozumieć pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”;
- Dziale – rozumie się przez to komórki organizacyjnej Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w skład której wchodzą stanowiska pracy;
- Standardzie usług – należy przez to rozumieć standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej określony w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej.
§ 2
Dom działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
- rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych,
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 marca 2018 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
- ustawy z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego,
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 stycznia 2014 roku w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w domach pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- decyzji Wojewody Pomorskiego PS-IV.9423.2.8.2012 z dnia 5 listopada 2012 w sprawie zezwolenia Powiatowi Kwidzyńskiemu na prowadzenia domu pomocy społecznej pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze” z siedzibą w Ryjewie przy ul. Słonecznej 14 (decyzja uwzględnia zmiany decyzji nr 29/2006 z dnia 28 grudnia 2006 r., zmienionej decyzją nr 27/2009 z dnia 29 lipca 2009 r. zmienionej decyzją 37/2009 z dnia 29 grudnia 2009 r. następnie zmienionej decyzją z dnia 29 maja 2024 r. znak PS_IX.9423.2.1.2024.LG.
- uchwał Rady i Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego,
- statutu nadanego przez Radę Powiatu Kwidzyńskiego,
- niniejszego regulaminu organizacyjnego przyjętego przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego
- innych obowiązujących przepisów prawa dotyczących domów pomocy społecznej.
§ 3
Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych - 180 miejsc.
§ 4
- Dom jest jednostką organizacyjną o ponad gminnym zasięgu działania.
- Dom jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej.
- Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy sporządzony przez Dom i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
- Siedziba Domu mieści się w Ryjewie przy ul. Słonecznej 14.
- Dom jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
- W celu realizacji zadań Dom może pozyskiwać darowizny zarówno w formie rzeczowej jak i finansowej.
Rozdział II
Cele i zadania Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”
§ 5
- Celem Domu jest w szczególności zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, poprzez realizację usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu usług dla danego typu domu, a także umożliwienie z korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
- Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, na podstawie obowiązujących przepisów prawa w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca domu.
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca oraz właściwych dla tych potrzeb form i zakresu usług, dom powołuje zespoły opiekuńczo-terapeutyczne, składający się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
- Do podstawowych zadań zespołu opiekuńczo-terapeutycznego należy opracowywanie indywidulanych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja tych planów z mieszkańcami.
- Do zadań Domu, realizowanych w celu wskazanym § 5 pkt 1 należy świadczenie usług, a w szczególności:
- W zakresie usług bytowych zapewniając:
- miejsca zamieszkania,
- wyżywienia,
- odzieży i obuwia,
- utrzymania czystości.
- W zakresie usług opiekuńczych polegających na:
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
- W zakresie usług wspomagających polegających na:
- umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
- umożliwienie udziału w zajęciach realizowanych w ramach rehabilitacji społecznej:
- umożliwienie uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych obejmujących trening funkcjonowania w codziennym życiu, trening umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów, trening spędzania czasu wolnego
- umożliwienie uczestnictwa w zajęciach z psychologiem obejmujący badania, terapię i poradnictwo psychologiczne
- umożliwienie uczestnictwa w zajęciach ruchowych obejmujące: zajęcia sportowe, ogólnousprawniające, turystykę i rekreację
- umożliwienie korzystania z usług w warsztatach terapii zajęciowej, zajęciach informatycznych i podjęcia pracy mającej charakter terapeutyczny, jeżeli możliwości i stan zdrowia mieszkańca na to pozwalają.
- umożliwieniu korzystania z usług biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej a także możliwości zapoznania się z przepisami dotyczącymi domów pomocy społecznej,
- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, w tym w zakresie komunikacji wspomagającej lub alternatywnej, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej,
- świadczeniu pracy socjalnej,
- umożliwianiu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych, poprzez umożliwienie kontaktu z kapłanem, uczestnictwa w nabożeństwach i spotkaniach religijnych, organizację świąt i uroczystości okazjonalnych oraz uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowania nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną oraz społecznością lokalną,
- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
- pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, jeżeli mieszkaniec spełnia warunki do takiego usamodzielnienia,
- bezpiecznym przechowywania środków pieniężnych przedmiotów wartościowych,
- finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.37 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
- mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz braku możliwości zakupienia ich z własnych środków, dom zapewnia odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do potrzeb i pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
- odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy
- odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę - co najmniej jeden zestaw
- bieliznę dzienną – co najmniej 4 komplety
- bieliznę nocną – co najmniej 2 komplety
- co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe,
przy czym w przypadku mieszkańców leżących zaopatrywanie w odzież i obuwie dostosowuje się do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia.
- przestrzegania praw mieszkańców domu oraz zapewnieniu mieszkańcom dostępności do informacji o tych prawach,
- możliwości wnoszenia skarg i wniosków mieszkańców oraz sprawnego ich załatwiania,
- sprawieniu pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
- W zakresie usług bytowych zapewniając:
§ 6
- Do zadań Domu należy ponadto umożliwienie i organizacja mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów a także pokrywanie opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny, przewidzianego w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
- W zakresie realizacji potrzeb zdrowotnych dom umożliwia i organizuje:
- dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej lekarza i pielęgniarki środowiskowej, także poprzez transport do placówek medycznych i lekarzy specjalistów,
- dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
- dostęp do opieki psychologicznej,
- zaopatrzenie w leki, artykuły zaopatrzenia comiesięcznego, środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne w ramach obowiązujących przepisów w tym zakresie.
- Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z uwzględnieniem potrzeb konkretnego mieszkańca, konieczności ich realizacji w związku zagrożeniem jego zdrowia a także biorąc pod uwagę możliwości finansowe Domu.
§ 7
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w Domu wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu, a decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Kwidzyński.
§ 8
- Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
- Zasady ustalania i wysokość opłat z a pobyt reguluje art. 59- 64 ustawy o pomocy społecznej.
§ 9
- Mieszkaniec Domu korzysta z usług, których rodzaj i zakres wynika z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca, uwzględniającego jego indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne.
- Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację pracy Domu. W przypadku niemożności dokonania przez mieszkańca wyboru „pracownika pierwszego kontaktu”, pracownika takiego wyznacza kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego.
- Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołu opiekuńczo-terapeutycznego.
§ 10
Mieszkańcy Domu mogą powołać Radę Mieszkańców, która działa na podstawie regulaminu praw i obowiązków mieszkańców, ustalonego wspólnie z Dyrektorem Domu.
§ 11
Szczegółowe prawa i obowiązki mieszkańców Domu określają wydawane przez Dyrektora akty prawa wewnętrznego.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Domu i zasady funkcjonowania Domu
§ 12
- Domem kieruje Dyrektor przy pomocy:
- głównego księgowego,
- kierownika działu opiekuńczo – terapeutycznego,
- kierownika działu administracyjno – gospodarczego.
- Dyrektor kieruje Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w formie: zarządzeń, procedur, regulaminów, instrukcji, ogłoszeń, komunikatów.
- Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym dyrektor upoważnia pracownika Domu do bieżącego kierowania jednostką, o czym informuje członka zarządu powiatu według kompetencji.
- Szczegółowy zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określa Dyrektor oraz Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych w indywidualnych zakresach czynności.
§ 13
- W strukturze Domu wyodrębnia się następujące działy organizacyjne:
- dział opiekuńczo – terapeutyczny,
- dział finansowo – księgowy,
- dział administracyjno – gospodarczy,
oraz samodzielne stanowiska pracy.
- Pracą poszczególnych działów kierują Kierownicy działów, którzy są odpowiedzialni za właściwą organizację pracy w dziale, prawidłowe i terminowe realizowanie zadań, zgodność działań z przepisami prawa i poleceniami służbowymi.
- Kierownicy działów sprawują bezpośredni nadzór nad pracownikami, zlecają zadania i udzielają wytycznych co do sposobu ich realizacji, a w szczególności omawiają z pracownikami na bieżąco obowiązujące przepisy prawa i wewnętrzne akty, kontrolują terminowość i prawidłowość wykonywanych poleceń, czuwają nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, tajemnicy służbowej, ochrony danych osobowych oraz przepisów bhp. i p.poż.
§ 14
Dział Opiekuńczo-Terapeutyczny
- Działem opiekuńczo - terapeutycznym kieruje kierownik działu podległy bezpośrednio dyrektorowi.
- Kierownik działu odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw opiekuńczych i terapeutycznych, a w szczególności:
- organizację zajęć rehabilitacji, terapii zajęciowej oraz zajęć kulturalno- oświatowych,
- koordynację i nadzór nad realizacją i dokumentowaniem zajęć rehabilitacji społecznej oraz przyznawanie nagród mieszkańcom za aktywne uczestnictwo w tych zajęciach, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zapewnienie możliwości korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
- organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianie mieszkańcom udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych, organizowanie wycieczek i wyjazdów,
- organizację opieki nad mieszkańcami podczas wyjazdów organizowanych przez dom,
- zapewnienie kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniami mieszkańców,
- współpraca z samorządem mieszkańców,
- organizację pracy personelu w opiece nad mieszkańcem i pomocy w podstawowych czynnościach życia codziennego mieszkańców domu (utrzymanie higieny osobistej, toaleta poranna i wieczorna, kąpiele, obcinanie paznokci, golenie, mycie i suszenie włosów, podstawowe zabiegi higieniczne stosownie do stanu zdrowia, profilaktyka przeciwodleżynowa, karmienie i pojenie, ubieranie, pomoc przy poruszaniu się i zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych),
- organizację pracy w utrzymaniu czystości, sprzątaniu pokoi mieszkalnych i innych pomieszczeń Domu oraz porządku na terenie posesji, pomieszczenia mieszkalne powinny być sprzątane w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz dziennie, powinny być czyste, estetyczne i wolne od nieprzyjemnych zapachów,
- dbanie o odpowiedni stan sanitarno-higieniczny Domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wymiana pościeli i ręczników zgodnie z obowiązującymi standardami,
- organizację wydawania posiłków wg ustalonego planu i karmienia mieszkańców wymagających takiej pomocy,
- organizację opieki pielęgniarskiej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej oraz dostępu do opieki lekarskiej dla mieszkańców, prowadzenie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie,
- organizację dostępu do zalecanych badań, zabiegów oraz podawania leków, prowadzenie całodobowej obserwacji stanu fizycznego i psychofizycznego mieszkańców, prowadzenie wymaganej dokumentacji z tym związanej,
- umożliwienie i organizację dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz pomoc w korzystania z tych świadczeń,
- zapewnienie badania stanu zdrowia psychicznego mieszkańca w zakresie uzasadniającym dalszy jego pobyt w Domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- udzielanie pierwszej pomocy choremu mieszkańcowi do momentu przybycia zespołu ratownictwa medycznego lub lekarza,
- pomoc w zaopatrzeniu w leki, artykuły zaopatrzenia comiesięcznego, środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne w ramach obowiązujących przepisów w tym zakresie,
- organizację pomocy mieszkańcom w załatwianiu spraw osobistych przez pracowników socjalnych i pracowników pierwszego kontaktu w tym pomoc mieszkańcom w robieniu zakupów,
- pomoc w organizacji czasu wolnego mieszkańców,
- pomoc w utrzymywaniu kontaktów z rodziną, opiekunami prawnymi, kuratorami, bliskimi i środowiskiem mieszkańca,
- utrzymanie kontaktu z mieszkańcem przebywającym na leczeniu szpitalnym lub innym oraz zabezpieczanie jego potrzeb zgodnie z możliwościami mieszkańca i domu,
- koordynację i nadzór nad działalnością i dokumentacją pracy zespołów opiekuńczo-terapeutycznych oraz pracowników pierwszego kontaktu wspierających mieszkańca, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców, realizacja i aktualizacja adekwatna do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości psycho-fizycznych mieszkańca,
- odpowiedzialność za właściwe przechowywanie, stan ilościowy i jakościowy odzieży i obuwia, bielizny pościelowej, ręczników, koców itp. oraz wyposażenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
- organizację pracy dotyczącą rozliczeń odpłatności mieszkańców za pobyt, zmian w decyzjach w sprawie odpłatności za pobyt, zwrotów z tytułu nieobecności w dps, innych zobowiązań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przekazywanie do działu finansowo-księgowego dokumentacji z tego zakresu,
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji mieszkańców,
- prowadzenie spraw związanych z ubezwłasnowolnieniem mieszkańców i innych spraw sądowych i administracyjnych,
- bieżącą współpracę z ZUS, KRUS, OPS, PCPR, Zespoły d.s. orzekania o stopniu niepełnosprawności, organami sądowymi i administracyjnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych z mieszkańcami w tym wywiadów przed przyjęciem do Domu,
- pomoc w organizacji i sprawieniu pogrzebu zgodnie z wyznaniem mieszkańca lub pomoc rodzinie w dokonywaniu tych czynności,
- organizację postępowania z depozytami po zmarłych mieszkańcach Domu,
- dbanie o pamięć zmarłych mieszkańców poprzez opiekę nad grobami zmarłych mieszkańców pochowanych rzez Dom,
- współpraca z administratorem systemów informatycznych w zakresie funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych, przestrzegania zasad i wymagań bezpieczeństwa, kontroli dostępu, kontroli antywirusowej, aktualizacje oprogramowania i archiwizację danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach,
- inicjowanie i współpraca w opracowywaniu i aktualizacji instrukcji zarzadzania systemem informatycznym oraz wdrażaniu i eksploatacji środków technicznych, organizacyjnych oraz zabezpieczeń zapewniających ochronę danych osobowych współpraca z inspektorem ochrony danych osobowych w tym zakresie,
- realizacja kontroli zarządczej;
- W skład działu opiekuńczo - terapeutycznego mogą wchodzić w szczególności następujące stanowiska pracy:
- kierownik działu opiekuńczo-terapeutycznego,
- zastępca kierownika działu opiekuńczo-terapeutycznego,
- pracownik socjalny/ starszy pracownik socjalny/ specjalista pracy socjalnej/ starszy specjalista pracy socjalnej,/główny specjalista pracy socjalnej,
- opiekun/starszy opiekun,
- opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej/ starszy opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
- opiekun osoby starszej,
- asystent osoby niepełnosprawnej,
- pokojowy/starszy pokojowy,
- instruktor terapii/ starszy instruktor terapii,
- instruktor terapii zajęciowej/ starszy instruktor terapii zajęciowej,
- instruktor kulturalno - oświatowy,
- psycholog,
- kapelan,
- technik fizjoterapii/starszy technik fizjoterapii
- fizjoterapeuta/ starszy fizjoterapeuta,
- pielęgniarka/ starsza pielęgniarka,
- opiekun medyczny/ starszy opiekun medyczny.
§ 15
Dział Finansowo-Księgowy
- Działem finansowo - księgowym kieruje główny księgowy, który podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Główny księgowy odpowiedzialny jest za prowadzenie rachunkowości Domu i za prawidłową realizację budżetu, w zakresie określonym odrębnymi przepisami oraz za całokształt pracy działu w zakresie spraw finansowo - księgowych, a w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Domu w oparciu o obowiązujące przepisy prawne,
- współudział i koordynację pracy przy opracowaniu planu i budżetu Domu, przygotowywanie projektu planu finansowego Domu, weryfikacja planu finansowego we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi,
- sporządzanie bilansu,
- planowanie, realizacja i wykonanie planu dochodów i wydatków,
- nadzorowanie i analizowanie wykonania funduszu wynagrodzeń,
- obsługa kasowa domu,
- realizacja operacji finansowych i gospodarczych związanych z wykonaniem planu dochodów i wydatków Domu,
- współudział we wszystkich działaniach Domu mających na celu zapewnienie mieszkańcom odpowiedniego poziomu świadczonych usług,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych,
- organizację prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych do prowadzenia rachunkowości oraz bieżącego księgowania,
- opracowywanie i wdrażanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych w zakresie rachunkowości i finansów,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie wykonywania budżetu i finansów,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki magazynowej, rozliczanie inwentaryzacji,
- zapewnienie mieszkańcom bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- pobieranie i egzekwowanie odpłatności za pobyt mieszkańców Domu i wypłacanie zwrotów za dni nieobecności w Domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- nadzór nad składnicą akt
- współpraca z administratorem systemów informatycznych w zakresie funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych, przestrzegania zasad i wymagań bezpieczeństwa, kontroli dostępu, kontroli antywirusowej, aktualizacje oprogramowania i archiwizację danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach,
- inicjowanie i współpraca w opracowywaniu i aktualizacji instrukcji zarzadzania systemem informatycznym oraz wdrażaniu i eksploatacji środków technicznych, organizacyjnych oraz zabezpieczeń zapewniających ochronę danych osobowych współpraca z inspektorem ochrony danych osobowych w tym zakresie,
- realizacja i nadzór nad dokumentacją i czynnościami w ramach kontroli zarządczej;
- W skład działu finansowo – księgowego mogą wchodzić następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy,
- księgowy/ starszy księgowy
- inspektor/ starszy inspektor,
- kontysta
§ 16
Dział Administracyjno-Gospodarczy
- Działem administracyjno – gospodarczym kieruje kierownik podlegający bezpośrednio dyrektorowi i ponoszący odpowiedzialność za całokształt pracy działu w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych, a w szczególności za:
- organizację całokształtu pracy pracowników kuchni z uwzględnieniem obwiązujących przepisów prawa i procedur HACAP oraz odpowiedniego stanu sanitarnego pomieszczeń kuchni Domu,
- nadzór nad sporządzaniem codziennych posiłków na podstawie jadłospisów,
- zaopatrzenie w żywność ,sprzęt, środki czystości itd
- organizacja usług pralniczych rzeczy będących w posiadaniu Domu oraz odzieży osobistej mieszkańców, pranie, prasowanie, maglowanie i naprawę bielizny pościelowej i osobistej mieszkańców,
- zaopatrzenie Domu w niezbędny sprzęt, środki czystości, materiały techniczne, materiały biurowe i inne rzeczy niezbędne do świadczenia usług zgodnie z obowiązującymi standardami,
- zapewnienie ogrzewania i ciepłej wody,
- prowadzenie dokumentacji zakupów zgodnie z obowiązującym prawem w szczególności ustawą o zamówieniach publicznych,
- prowadzenie postępowań na zakup towarów, usług i robót budowlanych przy zastosowaniu procedur wynikających z przepisów ustawy o zamówieniach publicznych oraz wewnętrznych regulacji Domu,
- prowadzenie rejestrów, ewidencji, wykazów, zestawień
- nadzór nad prawidłową realizacją umów,
- utrzymywanie w należytym stanie pomieszczeń, wyposażenia, urządzeń wewnątrz i na zewnątrz obiektów (bieżące remonty, naprawy i konserwacje mienia),
- utrzymanie porządku i dbałość o teren i infrastrukturę zieleni wokół obiektów Domu,
- zorganizowanie dozorów technicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz serwisów i przeglądów,
- utrzymanie obiektów Domu w należytym stanie technicznym i sanitarnym, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w tym z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, ochronie przeciwpożarowej, wymogami sanitarno-epidemiologicznymi i budowlanymi,
- nadzór nad sprawnością urządzeń kotłowni, instalacji solarnej, systemów sygnalizacji pożaru, ewakuacji, przyzywowego i napadowego oraz wind,
- kontrola ważności badań urządzeń technicznych (UDT),
- prowadzenie dokumentacji obiektów i urządzeń Domu,
- dbałość o stan techniczny środków transportu,
- organizacja transportu mieszkańców na konieczne zabiegi, wyjazdy a także pomoc i opieka podczas wyjazdów poza siedziba Domu,
- transport pracowników podczas wyjazdów służbowych,
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami oraz gospodarki wodno-ściekowej,
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- współpraca z administratorem systemów informatycznych w zakresie funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych, przestrzegania zasad i wymagań bezpieczeństwa, kontroli dostępu, kontroli antywirusowej, aktualizacje oprogramowania i archiwizację danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach,
- inicjowanie i współpraca w opracowywaniu i aktualizacji instrukcji zarzadzania systemem informatycznym oraz wdrażaniu i eksploatacji środków technicznych, organizacyjnych oraz zabezpieczeń zapewniających ochronę danych osobowych współpraca z inspektorem ochrony danych osobowych w tym zakresie;
- nadzór nad naprawami, konserwacją oraz likwidacją zbędnego mienia,
- prowadzenie ewidencji korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- realizacja kontroli zarządczej;
- W skład działu administracyjno – gospodarczego mogą wchodzić następujące stanowiska pracy
- kierownik działu,
- inspektor/starszy inspektor
- robotnik,
- pomoc administracyjna,
- magazynier
- szef kuchni,
- kucharz,
- pomoc kuchenna,
- kierowca samochodu towarowo - osobowego,
- portier,
- elektryk
- konserwator.
§ 17
W strukturze organizacyjnej Domu występują samodzielne stanowiska tj.:
- starszy inspektor, który podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem pracowników,
- starszy inspektor, który podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z realizacją zamówień publicznych,
- starszy inspektor, który podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z realizacją zadań z zakresu bhp i p.poż.
§ 18
- Strukturę organizacyjną określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Wykaz stanowisk, które wchodzą w skład poszczególnych działów stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 19
- Dyrektor Domu może, w razie potrzeby, na podstawie odrębnych przepisów, zatrudnić pracowników w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, a także zawierać z tym Urzędem umowy o odbywanie stażu; umożliwiać odbywanie praktyk zawodowych oraz wykonywanie świadczeń przez wolontariuszy.
- W zależności od potrzeb w celu zapewnienia ciągłości działalności opieki nad mieszkańcami oraz realizacji standardu usług odpowiadającemu potrzebom mieszańców Dyrektor może tworzyć inne niż wymienione w niniejszym regulaminie stanowiska pracy.
Rozdział I
Postanowienie końcowe
§ 20
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych, wydanych na podstawie tych przepisów.
§ 21
- Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
- Zmiany powołanych we wstępie niniejszego Regulaminu przepisach, mające charakter powszechnie obowiązujący, nie powodują konieczności zmiany Regulaminu.
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego DPS „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie wprowadzonego Uchwałą nr 9/2024 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 6 czerwca 2024 r.
L.p. | Nazwa: działu, sekcji, stanowiska | Wykaz stanowisk |
---|---|---|
1 |
Dział Opiekuńczo-Terapeutyczny |
|
2 | Dział Finansowo-Księgowy |
|
3 | Dział Administracyjno-Gospodarczy |
|
4 | Samodzielne stanowiska pracy |
|
Uchwała Nr 9/2024
Uchwała nr 9/2024
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 6 czerwca 2024 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” z siedzibą Ryjewie.
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. 2024. poz. 107 z późn. zm.) oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (t.j. Dz. U. 2018. poz. 734 późn. zm.)
Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze”, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Uchyla się uchwałę Nr 498/22 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 4 października 2022 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie .
§ 3
Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się członkowi zarządu według kompetencji.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.